Atopia Trainingsgame
Naast bekendheid werkt Van der Ham ook aan oplossingen. Eerder onderzoek liet zien dat zes weken trainen met navigatiespelletjes daadwerkelijk leidt tot verbetering van het navigatievermogen. Haar onderzoeksgroep ontwikkelde een gameprototype waarmee spelers in een virtuele omgeving kunnen oefenen. In samenwerking met 8D is deze game nu doorontwikkeld tot een versie die inzetbaar is in ziekenhuizen en revalidatiecentra. Hiermee wordt in 2025 en 2026 een pilot gedraaid in drie instellingen: UMC Utrecht, Revalidatiecentrum Delft en De Hoogstraat Revalidatie. “Het mooie is dat deze game onderdeel wordt van de reguliere behandeling,” zegt Van der Ham. “We kijken niet alleen of er verbetering zichtbaar is, maar ook hoe patiënten en behandelaren het gebruik van de trainingsgame ervaren. Alleen zo weet je of een innovatie kans maakt op een plek in de zorg.”
“Iedereen roept dat technologie de zorg moet verlichten, maar als de voorwaarden niet veranderen, lukt dat nooit.”
Het implementatieproces levert de nodige uitdagingen op. Van der Ham: “Je praat je een ongeluk met commissies en privacy officers, en uiteindelijk mag er niks. Dat is frustrerend, maar het houdt ons ook een spiegel voor. Iedereen roept dat technologie de zorg moet verlichten, maar als de voorwaarden niet veranderen, lukt dat nooit.” Daarom kijkt Van der Ham verder dan alleen de pilot met de trainingsgame. Zo denkt ze samen met 8D en andere projectpartners na over manieren om problemen met implementatieprocessen publiekelijk te agenderen. “We willen niet alleen een interventie ontwikkelen, maar ook de drempels blootleggen die voorkomen dat zulke innovaties de werkvloer bereiken. Door die problemen zichtbaar te maken, kunnen we hopelijk samen met onderzoekers, zorgprofessionals en het bedrijfsleven zoeken naar oplossingen.”
De rol van co-creatie en design
Co-creatie is een vanzelfsprekend onderdeel van Van der Hams werk. Een eerste versie van de trainingsgame had bijvoorbeeld een Griekse mythologie-setting – die versie zag er indrukwekkend uit, maar bleek na toetsing bij de doelgroep op bezwaren te stuiten. Van der Ham: “Therapeuten gaven ons mee: mensen moeten virtueel verdwalen in een herkenbare omgeving, zoals een winkelstraat of markt. Dat maakt het makkelijker de vertaalslag te maken van de game naar de echte wereld en hun eigen ervaringen.”
Bij dit soort co-creatieprocessen kan een goede designer een sleutelrol vervullen, aldus Van der Ham. “Ontwerpers stellen praktische en kritische vragen waar onderzoekers niet altijd aan denken. Ze zeggen gewoon: dit werkt niet in de praktijk, of ze moedigen aan om vroeg met prototypes naar de doelgroep te gaan. Dat klinkt misschien simpel, maar het is een enorme meerwaarde. Het houdt projecten realistisch en voorkomt dat je in abstracties blijft hangen.”
De samenwerking met 8D ervaart Van der Ham als oprecht en impactgedreven. “Jullie kijken echt naar wat nodig is, in plaats van zomaar een product te verkopen of iets hips te maken. Daardoor gaat er des te meer aandacht naar het maken van effectieve keuzes, met oog voor het systeem waarin de innovatie terechtkomt. Dat verschil voel je.”
“Ontwerpers stellen praktische en kritische vragen waar onderzoekers niet altijd aan denken – het houdt projecten realistisch en voorkomt dat je in abstracties blijft hangen.”
Vooruitblik
De publiekswebsite over verdwaalstoornissen (genaamd ‘De Weg Kwijt) is in september 2025 gelanceerd. Op deze site zullen alle middelen rondom Atopia, van flyers tot ervaringsverhalen en oefeningen, stapsgewijs worden samengebracht. Een belangrijke stap die nog volgt, is de lancering van een ervaringsgame. “ Hoe leg je uit wat Atopia is als je het zelf niet hebt? Dat is bijna onmogelijk. Daarom ontwikkelen we een game waarmee naasten en professionals zelf kunnen ervaren hoe het is om met deze aandoening te leven.” Deze middelen maken deel uit van een brede, maatschappelijke ambitie. Van der Ham: “We moeten Atopia veel eerder herkennen, vooral bij jongeren. En we moeten een zorgsysteem creëren waarin innovaties sneller een plek krijgen. Ik hoop dat dit project niet alleen de bekendheid van Atopia vergroot, maar ook helpt om systeemverandering op gang te brengen.”
Meedoen met het onderzoek of op de hoogte blijven? Lees verder op www.dewegkwijt.com