Gracing

Design thinking training & kennisdeling

Binnen het Europese GRACING-project was 8D als domeinexpert betrokken om kennis over design, gamification en co-creatie te delen. We gaven een workshop over design thinking en spelontwerp, schreven mee aan een open source curriculum en het best practice-addendum, en organiseerden een studietrip in Leeuwarden voor vijftien Roemeense erfgoedprofessionals. Voor 8D was dit project een kans om design thinking in te zetten als verbindende methode: tussen generaties, tussen sectoren, en tussen landen.

Doelen


1
Erfgoedprofessionals in rurale regio’s ondersteunen bij het versterken van hun communicatie-, samenwerkings-, digitale en duurzaamheidsvaardigheden
2
Open source educatieve materialen ontwikkelen voor gebruik in erfgoededucatie in Europa
3
Het consortium laten kennismaken met innovatieve erfgoedbenaderingen in de regio Friesland
Wil jij ook meer weten over Europese samenwerkingen?

Mail sven@8d.nl

Sven gaat graag met je in gesprek!

Cultureel erfgoed als speelveld voor vernieuwing

Het GRACING-project, opgezet door Harghita Cultural Center en Spektrum Educational Center, richtte zich op erfgoedprofessionals in rurale gebieden van Roemenië. Deze regio’s kampen met uitdagingen als vergrijzing, lage betrokkenheid van jongeren en een gebrek aan digitale vaardigheden. Tegelijkertijd is er een groeiende behoefte aan innovatieve manieren om cultureel erfgoed toekomstbestendig te maken.

8D had al eerder met de Roemeense organisaties gewerkt en werd ingeschakeld om vanuit kennis van gamification, design thinking en co-creatie bij te dragen aan een blended learning cource voor deze erfgoedprofessionals en volwasseneneducatoren. Er ontstond een leertraject waarin erfgoedprofessionals niet alleen vaardigheden opdeden, maar ook werkten aan tastbare oplossingen voor hun eigen gemeenschap.

Onze rol

Binnen GRACING waren we op meerdere manieren betrokken als educatief partner, facilitator en co-editor:

  • Workshop & keynote – Designer Bas Altenburg gaf een interactieve workshop over design thinking en gamification, waarin deelnemers leerden hoe ze spelprincipes kunnen inzetten om cultureel erfgoed aantrekkelijk en relevant te maken voor nieuwe doelgroepen. Ook gaf hij een lezing op de afsluitende conferentie, waar maar liefst 90 erfgoedprofessionals op af kwamen en die veel media-aandacht opriep.
  • Study visit in Leeuwarden – Designer Jet organiseerde en hostte een meerdaags bezoek van vijftien Roemeense erfgoedprofessionals aan Friesland. Tijdens deze studiereis maakten deelnemers kennis met best practices van verschillende culturele instellingen en initiatieven in Friesland.
  • Co-auteur educatieve materialen – Designer Bas Altenburg werkte als co-editor mee aan het online lescurriculum en de publicatie Good Practice Compendium of Sustainable Approaches to Cultural Heritage. Alle publicaties zijn vrij toegankelijk via culturalheritageproject.eu
design thinking training

Resultaten

Hoewel GRACING een zogeheten Small-Scale Erasmus+ project was, heeft het een indrukwekkend sneeuwbaleffect veroorzaakt. Met een relatief bescheiden budget werden alle doelen behaald én overtroffen: 141 geregistreerde deelnemers voor de e-learningmodule in plaats van de geplande 50, vijftien actieve deelnemers aan het volledige traject, vijf succesvolle lokale pilots die erfgoed op speelse en innovatieve manieren tot leven brachten en drukbezochte afsluitende conferentie. Deelnemers spraken van een waardevolle en transformatieve ervaring:


“It was a truly valuable, transformative learning experience. I learned about digital tools and sustainability, but also observed people’s attitudes, cultures, and expressions, and what captures young people’s attention today.”


Deze impact werd ook internationaal erkend: GRACING won in 2024 de European Innovative Teaching Award.


Voor 8D was dit project een kans om design en spelprincipes in te zetten als verbindende methode tussen generaties, sectoren en landen. Het was inspirerend om te zien hoe professionals in de lokale pilots concreet aan de slag gingen met inzichten uit onze workshop, het online curriculum en de studietrip. Deze ervaring bevestigde voor ons hoe waardevol kennisdeling is, en hoe krachtig design thinking kan zijn als manier van denken én doen.

design thinking training

Abonneer je op onze nieuwsbrief