Aanpak
8D-teamlid Johan van der Meulen ging samen met Beumeler van start met een kleinschalige test, waarin herstellende IC-patiënten en zorgprofessionals bestaande games en technologieën uitproberen. Van Kinect (een bewegingssensor) tot VR-headsets en alles daartussenin, puur om gevoel te krijgen bij de hardware die past bij deze doelgroep. Verrassend genoeg bleek juist virtual reality, anders dan verwacht, erg aan te slaan bij de test participanten.
De participatieve aanpak bleek op meerdere vlakken een schot in de roos. Niet alleen hielp het bij het ontwikkelen van een bruikbare toepassing; het vergrootte ook het draagvlak en vertrouwen bij de betrokken zorgprofessionals. Zo zei intensivist Carina Bethlehem: “Als we direct een revalidatiegame met de Oculus Go 2 VR-bril hadden geïntroduceerd, zou er waarschijnlijk weerstand zijn geweest. Dankzij de eerste testen bleek echter dat VR, met een beetje begeleiding, heel goed aansloeg bij patiënten en zeker ook ouderen.”
In nauwe samenspraak met Beumeler en behandelend artsen ontwikkelde 8D vervolgens een op maat gemaakt VR-prototype voor een pilotstudy in het Medisch Centrum Leeuwarden. In de game lossen spelers een puzzel op in een virtuele woonkamer, waarbij ze puzzelstukken verplaatsen met arm- en handbewegingen.
Het spel bevat vier niveaus, geschikt voor verschillende mobiliteitsniveaus, en maakt gebruik van handtracking-technologie: de patiënt hoeft geen controllers vast te houden, wat het gebruiksgemak vergroot. De interface is bewust eenvoudig gehouden, zodat ook patiënten die zich nog op de IC bevinden ermee kunnen oefenen.