VR-revalidatie na IC-opname:

spelenderwijs werken aan herstel

8D ontwikkelde in co-creatie met Dr. Lise Beumeler (destijds als promovenda verbonden aan RuG Campus Fryslân) en het Medisch Centrum Leeuwarden een VR-revalidatiegame voor mensen die herstellen van een IC-opname: Puzzle Motion. De game is gebaseerd op fysiotherapeutische doelen en afgestemd op de behoeften van deze kwetsbare doelgroep. De aanpak, het prototype én de inzichten uit dit traject leverden zowel wetenschappelijke impact als brede maatschappelijke meerwaarde op.

Doelen


1
Samen met patiënten verkennen welke technologie en vorm het beste aansluiten bij deze doelgroep
2
De techniek en gebruikersinterface aanpassen aan de fysieke mogelijkheden van patiënten, ook tijdens verblijf op de IC
3
Een functioneel prototype opleveren voor gebruik in een haalbaarheidsstudie
Vragen? Of even sparren?

Bel 058 843 57 57

Mail johan@8d.nl

Johan denkt graag mee!

VR-revalidatie na IC-opname

Virtual reality in de zorg

Een opname op de intensive care laat vaak langdurige sporen na. Veel mensen kampen nog maanden of zelfs jaren met verminderde mobiliteit, energie en mentale klachten. Deze klachten vallen onder het zogeheten Post-Intensive Care Syndroom (PICS). Fysiek herstel begint idealiter al tijdens de opname en vereist intensieve begeleiding. Motivatie en draagvlak bij patiënten vormen hierin vaak een uitdaging.

Tegelijkertijd staat de zorg voor grote uitdagingen op het gebied van digitalisering en personeelstekorten. Innovaties die de druk op de zorg kunnen verlichten en aansluiten bij patiëntbehoeften zijn dus hard nodig. Vanuit deze context is het idee ontstaan om onderzoek te doen naar de mogelijkheid van VR-training voor revalidatie, in het bijzonder met een speelse component om de motivatie hoog te houden.

Aanpak

8D-teamlid Johan van der Meulen ging samen met Beumeler van start met een kleinschalige test, waarin herstellende IC-patiënten en zorgprofessionals bestaande games en technologieën uitproberen. Van Kinect (een bewegingssensor) tot VR-headsets en alles daartussenin, puur om gevoel te krijgen bij de hardware die past bij deze doelgroep. Verrassend genoeg bleek juist virtual reality, anders dan verwacht, erg aan te slaan bij de test participanten.

De participatieve aanpak bleek op meerdere vlakken een schot in de roos. Niet alleen hielp het bij het ontwikkelen van een bruikbare toepassing; het vergrootte ook het draagvlak en vertrouwen bij de betrokken zorgprofessionals. Zo zei intensivist Carina Bethlehem: “Als we direct een revalidatiegame met de Oculus Go 2 VR-bril hadden geïntroduceerd, zou er waarschijnlijk weerstand zijn geweest. Dankzij de eerste testen bleek echter dat VR, met een beetje begeleiding, heel goed aansloeg bij patiënten en zeker ook ouderen.”

In nauwe samenspraak met Beumeler en behandelend artsen ontwikkelde 8D vervolgens een op maat gemaakt VR-prototype voor een pilotstudy in het Medisch Centrum Leeuwarden. In de game lossen spelers een puzzel op in een virtuele woonkamer, waarbij ze puzzelstukken verplaatsen met arm- en handbewegingen.

Het spel bevat vier niveaus, geschikt voor verschillende mobiliteitsniveaus, en maakt gebruik van handtracking-technologie: de patiënt hoeft geen controllers vast te houden, wat het gebruiksgemak vergroot. De interface is bewust eenvoudig gehouden, zodat ook patiënten die zich nog op de IC bevinden ermee kunnen oefenen.

VR-revalidatie na IC-opname
Lise Beumeler met test participant

Bekijk onze webinar: Lise Beumeler & Johan van de Meulen
Healthcare, Research and Serious Games

Webinar-Healthcare-Research-and-Serious-Gaming

Resultaten

  • Werkend prototype: VR-training met vier moeilijkheidsniveaus en intuïtieve handtracking
  • Toegepast en getest: op de IC-afdeling van het Medisch Centrum Leeuwarden
  • Positieve reacties van patiënten en zorgpersoneel, vooral over motivatie en gebruiksgemak
  • Wetenschappelijke publicaties:
    I see you: unravelling pathways of recovery after critical illness (proefschrift Lise Beumeler, 2023)
    The feasibility of virtual reality therapy for upper extremity mobilization during and after intensive care unit admission (2025), waaraan 8D-teamlid Johan van der Meulen meewerkte als co-auteur
  • Brede media-aandacht, o.a. in het alumni-magazine van de RuG, de podcast Global Cast en het wetenschapsprogramma Focus op NPO Radio 1
  • Vervolgonderzoek: masterstudent Mirthe de Vries deed met het prototype onderzoek naar de haalbaarheid van gebruik van de VR-toepassing op de IC
  • Keurmerk: de VR-training heeft het Keurmerk Serious Games van de Dutch Society for Simulation in Healthcare (DSSH) ontvangen. Dit keurmerk wordt toegekend aan toepassingen die aantoonbaar bijdragen aan patiëntveiligheid, onderwijs, training, wetenschappelijk onderzoek en kwaliteitsmanagement in de gezondheidszorg. 

De eerste resultaten van het haalbaarheidsonderzoek laten zien dat de inzet van VR-therapie voor revalidatie na IC-opname goed mogelijk is, zowel tijdens het verblijf op de IC als op de verpleegafdeling. De volgende stap is om dit verder te onderbouwen met een controlegroep. Daarnaast wordt gewerkt aan het inzichtelijker maken van de data die tijdens het spelen verzameld wordt, zodat behandelaren kunnen zien wat er wel of niet goed gaat in het bewegingspatroon van de patiënt.


VR-revalidatie na IC-opname

Ontdek hoe je de implementatie van serious games voor de zorg kunt verbeteren in ons whitepaper. Leer van experts en ontvang waardevolle inzichten en aanbevelingen voor effectieve zorgtechnologie-implementatie.

Abonneer je op onze nieuwsbrief