Offline interventies ontwikkelen
van kennis naar impact
Stel je voor: je hebt als onderzoeker precies in kaart gebracht welke informatie tieners missen over seksuele gezondheid en veilig vrijen. In je paper doe je aanbevelingen over hoe professionals en docenten deze onderwerpen het beste met jongeren kunnen bespreken. Je hoopt natuurlijk dat deze inzichten bij hen terechtkomen. Maar in de praktijk merk je dat vooral je vakgenoten enthousiast reageren op je publicatie, terwijl de mensen die jouw kennis het hardst nodig hebben nauwelijks bereikt worden. Hoe had dit anders gekund?
Misschien had een offline interventie die theoretische inzichten vertaalt naar een interactieve, aansprekende vorm voor jongeren of professionals de impact van het onderzoek vergroot.
Bij 8D zien we dagelijks dat relatief ‘simpele’ offline interventies, van bordspellen tot kaartspellen en prentenboeken, een brug kunnen slaan tussen theorie en praktijk. Ze maken abstracte kennis tastbaar, stimuleren interactie en blijven letterlijk ‘aanraakbaar’ en in beeld. Dit maakt het vaak simpeler en haalbaarder om aan de slag te blijven met nieuwe materie of handelswijzen.
Wat verstaan wij onder offline interventies?
Wij ontwikkelen offline interventies in uiteenlopende vormen, afgestemd op het doel en de doelgroep. Denk aan educatieve bordspellen, kaartspellen, prentenboeken, rollenspellen, teambuilding-activiteiten en community building tools. Vaak staan serieuze doelen centraal, zoals:
- het overdragen van kennis op een toegankelijke manier
- het verzamelen van kwalitatieve data via spel en interactie
- het vertalen van theoretische inzichten naar de praktijk van alledag
Door in te zetten op fysieke middelen kunnen we interventies ontwerpen die laagdrempelig en herkenbaar zijn en die tegelijkertijd academisch onderbouwde inhoud effectief overbrengen.
De kunst van het weglaten
Een belangrijk onderdeel van ons werk is de kunst van het weglaten. Fysieke producten, zoals kaartspellen en bordspellen, bieden beperkt ruimte voor tekst en uitleg. Tegelijkertijd werken we vaak met onderzoekers die juist uitgebreide theoretische kaders willen overbrengen. Wij helpen door middel van probleemafbakening en het toepassen van designprincipes om scherp te krijgen: welke informatie is écht nodig om het doel te bereiken, en hoe vertalen we die naar een vorm die interactief en beklijvend is? Deze vertaalslag – van dense theorie naar betekenisvolle actie – vormt de kern van onze expertise.
Voorbeelden van offline interventies
AI+ Hospital
AI+ Hospital is een educatief bordspel dat zorgprofessionals helpt kritisch te denken over de inzet van AI in de zorg. Spelers werken met realistische patiëntscenario’s en reflecteren op AI vanuit verschillende perspectieven: kwaliteit, ethiek, financiën en empathie. Het spel is ontwikkeld in samenwerking met DASH en vormt een fysieke aanvulling op de online cursus AIProHealth. Het doel: kennis over AI omzetten naar actieve toepassing en een open gesprek stimuleren over kansen en dilemma’s van AI in de praktijk.
Bekijk case
Bekijk case
Care Trivia
Care Trivia is een competitief kaartspel dat onderzoeksresultaten over Wmo-inkoop tot leven brengt. Ontwikkeld met Hanzehogeschool Groningen, vertaalt het spel complexe beleidsinformatie naar interactieve quizvragen en scenario’s. Het doel is contractmanagers en inkopers te stimuleren om kennis op te frissen en dilemma’s te bespreken. Door spelmechanieken als actiekaarten en strategische keuzes ontstaat discussie, verdieping en beter begrip van wet- en regelgeving rondom maatschappelijke ondersteuning.
MytheMakers
Stichting MytheMakers heeft als doel om via rollenspel sociale vaardigheden en sociale cohesie te versterken, terwijl tegelijkertijd cultureel erfgoed toegankelijk gemaakt wordt voor jongeren. Samen met MytheMakers ontwikkelt 8D een framework voor nieuwe roleplaying-games. Co-creatie speelt hierin een grote rol: jongeren brainstormen en testen onze voorstellen, ontwerpen personages en bepalen mede de kaders van het framework. Net als de roleplaying-games stimuleert dit project eigenaarschap, zelfexpressie en communityvorming, zowel binnen als buiten de jeugdhulp.
Bekijk case
Om Tafel
Om Tafel is een bordspel dat jonge agrarische bedrijfsopvolgers helpt om de vaak gevoelige gesprekken rondom familiebedrijfsovername bespreekbaar te maken. In samenwerking met NHL Stenden en studenten Dier- en Veehouderij ontwikkelde 8D dit spel waarin spelers rollen aannemen binnen een fictieve familie. Het spel maakt complexe materie behapbaar, vergroot onderling begrip en haalt de angel uit het gesprek, zowel in onderwijs als thuis.
Warmlopen in Amersfoort
Warmlopen in Amersfoort is een bordspel dat inwoners stimuleert na te denken over verduurzaming en de warmtetransitie. Ontwikkeld met Gemeente Amersfoort en eVRgreen Studio, laat het spel spelers ervaren hoe keuzes rondom isolatie en warmtevoorziening elkaar beïnvloeden. Door roleplaying neemt iedere speler een wijk en personage met unieke belangen en middelen, waardoor samenwerking centraal staat. Het doel is draagvlak creëren voor collectieve oplossingen en bewoners bewust maken van hun rol in de energietransitie.
Bekijk case
Bekijk case
HOST
HOST is een discussiespel dat dilemma’s op de werkvloer in de hospitality sector bespreekbaar maakt, met speciale aandacht voor neurodivergentie en autisme. 8D ontwikkelde het spel in samenwerking met een Europees consortium. Via realistische scenario’s reflecteren teams gezamenlijk op inclusiviteit, sociale situaties en omgangsvormen. Het spel bevordert teambuilding en onderling begrip zonder te stigmatiseren en helpt leidinggevenden om een inclusievere werkomgeving te creëren waarin iedereen tot zijn recht komt.
Bij 8D geloven we dat kennis pas écht waardevol wordt wanneer deze zijn weg vindt naar de praktijk en daar het verschil maakt. Offline interventies zoals bordspellen, kaartspellen en rollenspellen vormen hierin een krachtige schakel: ze vertalen theoretische inzichten naar tastbare, interactieve ervaringen die beklijven. Of het nu gaat om het bespreekbaar maken van familiebedrijfsovername, het stimuleren van inclusiviteit in de hospitality sector, of het vergroten van AI-bewustzijn in de zorg – onze interventies maken leren menselijk, toegankelijk en direct toepasbaar. Zo zorgen we er samen met onderzoekers, professionals en doelgroepen voor dat inzichten niet op papier blijven, maar uitgroeien tot betekenisvolle verandering.
Vragen? Of even sparren?
Neem contact op met Maarten! Hij vertelt je graag meer.